MounirTweets: De Waarheid

door Tycho Litjens

Mounir

UPDATE: Ik heb een mailtje van Mounir over zijn mening over deze blog! (:

Untitled

Je kent deze jongen helaas vast, Mounir Torenzo, zo luidt zijn naam. Ik geef je een korte inleiding over, zoals hij zichzelf noemt, “Nederlands grootste persoonlijke tieneraccount”. Hij kwam uit het niets en betekend eigenlijk ook niets. Behalve als wij moeten geloven dat al zijn 420000 volgers echt zijn en dus 96.83% van alle Nederlandse Twitteraars Mounir volgt. Wat natuurlijk in de praktijk onmogelijk is. Deze jongen lijdt aan zelfoverschatting, herhaling en heeft geen schaamte om te liegen. Hoe en wat? Dat vertel ik je in deze blog. Oh, en hij is ook jarig, gefeliciteerd man! Hopelijk geeft papa je nog wat extra volgers!

Het begon allemaal toen ik het idee kreeg om eens te kijken hoe eerlijk deze Mounir Torenzo eigenlijk is. Al die volgers (Bijna een half miljoen) en al z’n reclames en iPhone verlotingen kwamen mij, en iedereen met een gezond verstand, natuurlijk een beetje dubieus over. Daarom ging ik op onderzoek uit. Eens kijken hoe lief en gevoelig deze stoere Twitterjongen eigenlijk is. En hoe kan dat beter dan eerst zijn zwakke plek ontdekken. En dat is niet eens zo moeilijk, geld en swag, daar valt Mounir voor. En toevallig heeft deze jongeman ook niet echt een hoge intelligentie. En dat samen, zorgt vast voor een goede zwakke plek.

Tijd om mijzelf als een geïnteresseerde adverteerder voor te doen.

Ik neem de schuilnaam Benjamin Howard, voor de kenners de echte naam van artiest Ben Howard, en zet een neppe webshop op. Genaamd: The Evolutie (live te zien op www.theevolutie.nl (Dit is een NEPPE webshop puur opgezet om Mounir erin te laten trappen)). Daar werk ik zogenaamd als “Hoofd Social Media Analystics“. Een mooi mailtje opzetten met wat moeilijk klinkende economische termen die niet eens kloppen en tada:

Untitled

Wat ik hierboven in de mail heb geschreven is in werkelijkheid totale bullshit, maar het klonk  in mijn oren echt genoeg. Een beetje Mounir zijn ego strelen en mooie dingen aanbieden om zo in zijn Twitterparadijsje binnen te dringen, dat was het idee achter deze mail. En jawel, hij reageerde binnen 10 minuten.

Untitled

Kijk eens aan, onze grote vriend werkt mee. Helaas begint hij direct over de betaling en levering, daar moest ik niks van hebben aangezien ik meneertje Torenzo geen dingen ga sturen of geld ga betalen. En “Vooraf” dat is ook niks want er is geen achteraf, dus ook geen vooraf.

Tijd om te kijken hoe makkelijk ik om het “Vooraf leveren” gedoe heen kan praten. Meer aansluitingspunten zijn er namelijk niet in zijn beknopte mailtje dus tijd voor een mooi lulverhaal:

Untitled

Nog een beetje onze band opbouwen door hem te strelen dat hij echt een professional is. En dan nog iets met clicks en dat klonk wel geloofwaardig genoeg, Mounir heeft daadwerkelijk de link naar de website getweet. Tot mijn verbazing natuurlijk, ik heb hem natuurlijk nooit iets betaald. Na een uur of twee heeft hij helaas de Tweet verwijderd, er zijn wel genoeg mensen die kunnen bevestigen dat er echt een link naar http://www.TheEvolutie.nl getweet is door Mounir.

Mounir had de tekst die ik wilde dat hij Tweette echter veranderd naar “IEDEREEN DIE DEZE WEBSHOP CHECK KRIJGT FOLLOWBACK: http://www.TheEvolutie.nl”, en dat zag ik als een mooi aanknopingspunt om hem daar op aan te spreken. Hierop volgde deze twee emails. (ze zijn niet heel interessant)

Tijd om naar het echte werk te gaan.

Ik begon een beetje ongeduldig te worden en dacht Mounir gewoon keihard te vragen: “En vind je het erg als je een soort van leugens zou tweeten?”. Met als aanknopingspunt dat hij eventueel neppe beats zou aanprijzen (onthoud dat dit een neppe webshop was en dit puur is opgezet om hem erin te laten trappen, er zijn geen namaak artikelen verkocht)

Ik stuurde dit emailtje en kreeg een bijzonder antwoord:

Mijn mail:

Untitled

En Mounir zijn opmerkelijke antwoord daar op:

Untitled

Zelfs ik geloofde mijn ogen niet, las ik nou echt goed? Ja, hij schreef dit:

“Als ik advertenties plaats ben ik dienst voor jullie dus inprincipe vermeld ik gewoon leugens.”

Hoe raar het ook klonk schrok ik hier van, Mounir is ontzettend open over dat hij liegt. Ik mailde ook pas 2 uur met hem en hij mailde doodleuk in principe als je maar betaald dat hij dan leugens zal plaatsen. Dit vind ik ontzettend opmerkelijk, maar nu we weten dat hij liegt kunnen we een stapje verder gaan. Die 400000 volgers, hoe zit het daar eigenlijk mee? Ik als zogenaamde webshop doen alsof ik dolgraag wat volgers wil. En of Mounir mij daarmee kan helpen. Ik stuur een goed klinkend mailtje met weer wat onzin om even tot hem in te praten en begin daarna maar weer doodleuk met vragen. Gelukkig ken ik de opperbaas van Vlamtosti’s en wist dus zijn naam, ook dacht ik even erbij te zetten dat hij rapt want dat vindt hij natuurlijk ontzettend geil om te horen dat mensen hem daarvan kennen. Ook al rapt hij onzin, maakt niet uit.

Mijn mail:

Untitled

En wat reageerde Mounir:

Untitled

Oh, wat grappig. Zolang je maar betaald regelt Mounir een mooi pak volgers voor je. En, hij brengt je dan net zo groot als Vlamtosti’s! Want ja, dat wil je ook echt ;) Afgezien van dat bied hij hier gewoon keihard neppe volgers aan. En, hij stuurt ook nog eens zijn adres doodleuk naar mij toe. Terwijl ik hem nog maar 2 uur ken.

Conclusie:

Mounir vindt het absoluut niet erg om te liegen tegen zijn (hieruit natuurlijk gebleken neppe) volgers en als je zelf opzoek bent naar wat neppe volgers, die regelt hij zo voor je! Zolang je maar betaald. Daar draait bij hem alles om, geld geld geld. Wat een sluwe zak.

Mounir, ik hoop dat je je vrienden niet zo voorliegt, of wacht, je enige vriend is je BlackBerry®-toestel, laat maar. Met al die neppe volgers maak je geen profijt, en al die bedrijven groot maken met neppe volgers? Neppe volgers kopen niks, dus doe het die bedrijven niet aan. Oh, nog veel plezier met je volgers voorliegen en een fijne verjaardag!

Groetjes,

Tycho.

PS:

Ik openbaar het echte adres van Mounir niet, hoe erg deze leugenaar ook mag zijn, ik respecteer zijn privacy. Niemand vindt het leuk als zijn adres openbaar staat. Alle emails in dit artikel zijn onbewerkt en hier is een raw copy te lezen. 

.

